De slimme wiskundeleraar (Metafoor)
Een wiskundeleraar schreef het volgende op het bord:
1×9 = 9, 2×9 = 18, 3×9 = 27, 4×9 = 36, 5×9 = 45, 6×9 = 54, 7×9 = 63, 8×9 = 72, 9×9 = 81, 10×9 = 91
Eerst giechelden er enkelen en daarna lachten de meeste studenten omdat de leraar zich kennelijk had vergist. 10×9 = 91 ?
De leerkracht wachtte tot iedereen weer stil was. Vervolgens zei hij: “Ik heb deze fout met opzet gemaakt om u iets te tonen. Ik heb 9 problemen correct opgelost en slechts 1 fout gemaakt. In plaats van me te feliciteren met het correct oplossen van 9 van de 10 problemen, lachten jullie om mijn fout. Hiermee laat ik jullie duidelijk zien hoe ons onderwijssysteem werkt. En dat is heel triest, maar helaas waar. We leven in een cultuur waardat mensen uitgelachen worden en soms zelfs vernederd omdat ze fout zijn. We moeten leren mensen te prijzen voor hun successen en ze te waarderen voor hun kleine fouten. Geloof me, de meeste mensen doen veel meer goed dan fout, en toch worden ze beoordeeld op de weinige fouten die ze maken. Ik wil je uitnodigen om meer te complimenteren en minder te bekritiseren, omdat dat resulteert in zoveel meer, betere samenwerking, meer genegenheid en minder negativiteit. “
Velen van hen begrepen dat de les die ze zojuist hadden geleerd veel belangrijker was dan het resultaat van 10×9.
Recent Posts